Nu zorginstellingen bezoeken aan cliënten hebben moeten indammen en dagbestedingslocaties gesloten zijn, kunnen digitale hulpmiddelen helpen om contact tussen cliënten en verwanten te onderhouden. Kennisplein Gehandicaptenzorg verzamelt hier tips en tools om dit te doen.
Hierbij enkele highlights:
‘s Heerenloo heeft een lijst gepubliceerd van communicatiemiddelen die passen bij mensen met diverse soorten verstandelijke beperkingen. Klik hier voor de lijst met apps. Op deze manier kunnen cliënten en verwanten toch contact houden, eventueel met hulp van begeleiders.
Veel mensen hebben al een app om te kunnen videobellen: Whatsapp. Hier staat een instructie voor videobellen met een iPhone en hier staat een instructie voor videobellen met een smartphone van Samsung of Huawei. Zo kan een cliënt zelf (leren) naar verwanten te bellen.
Daarnaast verzamelt Kennisplein Gehandicaptenzorg ook tips en tools rond hygiëne. Hier wordt in begrijpelijke taal uitleg gegeven over het corona virus of hoe om te gaan met de extra werkdruk die het virus met zich meebrengt.